Kelebihan Al-Quran
Al-Quran ialah Kitabullah yang terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Al-Quran merupakan senjata yang paling mujarab yang melimpah ruah, mata air yang tidak mungkin kering, di dalamnya penuh dengan nur hidayah rahmat dan zikir.
Al-Quran diturunkan untuk mengajar manusia tentang pengesaannya kepada Allah (tauhid). Konsep ibadat yang jelas dan menyeluruh agar manusia sentiasa mendapat bekalan yang baru dan segar. Mengajak manusia berfikir tentang ciptaan, pengawasan dan penjagaan yang ditadbirkan oleh yang Maha Agong agar dapat mengenal sifat-sifatNya yang Unggul.
Di dalam Al-Quran dipaparkan juga contoh tauladan dan juga kisah-kisah yang benar berlaku sebelum turunnya Al-Quran dan pada masa penurunan Al-Quran. Dengan itu manusia mendapat pengajaran dan panduan dalam mengharungi kehidupan sebagai muslim yang sejati dan benar dalam semua bidang kehidupan.
Al-Quran menjelaskan juga persoalan tentang akhir kehidupan manusia, situasi terakhir yang akan dirasai oleh manusia sebelum bumi ini dihancurkan oleh Allah untuk bermulanya hari qiamat dan nasib tiap-tiap insan sama ada ke syurga atau ke neraka.
Sebelum Al-Quran diturunkan ada banyak kitab suci dan suhuf yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada nabi-nabi dan rasul-rasulNya. Antara yang termasyhur ialah kitab Zabur yang diturunkan kepada nabi Daud a.s, kitab Taurat yang diturunkan kepada nabi Musa a.s, dan kitab Injil yang diturunkan kepada nabi Isa a.s tetapi tidak syak lagi bahawa Al-Quran adalah kitab yang paling utama dan termulia di sisi Allah S.W.T.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w telah bersabda yang berbunyi:
Dari Aisyah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w:
Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya dan menjadi kemegahan kebanggaan umatku ialah Al-Quran yang mulia.
Al-Quran terpelihara dan susunannya tidak berubah-ubah dan tidak boleh dipinda atau dihapuskan. Walaupun banyak usaha dilakukan oleh musuh-musuh Islam untuk mengubah dan meminda isi kandungan Al-Quran atau memutar belit ayat-ayat dan surah-surah, setiap kali usaha itu dibuat ia tetap dapat diketahui termasuk juga usaha golongan-golongan kuffar.
Al-Quran adalah satu perlembagaan yang lengkap bagi semua aspek kehidupan, mengandungi semua yang dihajati oleh manusia walaupun sebahagian daripada huraiannya tidak terperinci. Tujuannya Allah menyuruh manusia menggunakan fikiran yang sihat dan sempurna untuk mencari dan mengkaji berpandukan saranan yang diberi oleh Allah S.W.T.
Dalam Al-Quran Allah S.W.T berfirman:
Sesungguhnya telah datang kepada kau cahaya kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w) dari Allah dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata kebenarannya dengan itu Allah menunjukkan jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaanNya dan denganya Tuhan keluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang dengan izinNya dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang betul dan harus.
(Surah Al-Maidah: 14 &15)
Firman Allah S.W.T lagi:
Kitab Al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya dan ianya menjadi petunjuk bagi orang yang bertaqwa.
(Surah Al-Baqarah: 2)
Sebuah hadis dari Rasulullah s.a.w berbunyi:
Abu Zar r.a berkata bahawa beliau meminta Rasulullah s.a.w memberi satu pesanan yang berpanjangan. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Semaikanlah perasaan taqwa kepada Allah kerana ia adalah sumber bagi segala amalan-amalan baik. Aku meminta supaya baginda menambah lagi. Tetapkanlah membaca Al-Quran kerana ia adalah nur untuk kehdupan ini dan bekalan untuk hari akhirat.”
Kita dikehendaki membaca, mendalami dan menghayati isi kandungan Al-Quran kerana ia diturunkan bukan untuk dijadikan perhiasan sahaja, dengan itu kita mendapat faedah yang besar bukan sahaja pahala da keredhaan Allah tetapi juga kegunaan lain dalam kehidupan sehari-hari.
Membaca Al-Quran dikira sebagai berzikir dan zikir membaca Al-Quran lebih afdal dan utama daripada zikir-zikir yang lain. Oleh itu membaca Al-Quran adalah sebagai ibadat tetapi tidaklah melebihi daripada ibadat-ibadat yang wajib.
Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda:
Semulia-mulia ibadat umatku ialah membaca Al-Quranul Karim ( ibadat yang bukan wajib).
Membaca Al-Quran disifatkan sebagai santapan rohani kepada tiap-tiap orang Islam.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis berbunyi:
Sesungguhnya Al-Quran ini ialah hidangan Allah S.W.T maka hendaklah kamu terima hidangan Allah sebanyak mana yang kamu boleh.
Al-Quran juga merupakan senjata yang paling berkesan untuk membersihkan jiwa dan menyinarkannya.
Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w bersabda:
Daripada Ibnu Umar r.a berkata:
“Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca Al-Quran.”
PAHALA MEMBACA AL-QURAN
Allah S.W.T. Yang Maha Pemurah memberi pahala yang amat besar kepada orang yang membaca Al-Quran, tiap-tiap satu huruf ada pahalanya dan tiap-tiap satu ayat pun ada ditentukan pahalanya yang tidak sama antara satu dengan yang lain.
Pahala tiap-tiap huruf Al-Quran dijelaskan dalam sebuah Hadis dari Ibnu Masud r.a dari Rasulullah s.a.w:
Daripada Ibnu Masud r.a telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda/;
Barangsiapa membaca satu huruf daripada Kitabullah maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.
Mengenai pahala tiap-tiap ayat telah disebut dalam beberapa hadis antaranya yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w:
Sesiapa yang membaca Al-Quran sepuluh ayat dalam satu malam tidak dimasukkan ke dalam golongan yang lalai.
Sesiapa yang memelihara sembahyang fardu tidak termasuk dalam golongan yang lalai dan sesiapa yang membaca 100 ayat pada satu malam dimasukkan ke dalam golongan yang taat.
Barangsiapa yang mendengarkan satu ayat daripada Al-Quran ditulis baginya satu kebajikan yang berlipat kali ganda dan barang siapa yang membacanya adalah baginya cahaya pada hari Qiamat.
Adapun pahala membaca surah-surah banyak diriwayatkan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w antaranya:
Sesiapa yang mambaca surah Yasin dipermulaan hari, segala hajatnya bagi hari itu dipenuhi.
Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada tiap-tiap malam kebuluran/kepapaan tidak akan menima dirinya.
Selain daripada pahala yang disebut sebelum ini, pahala membaca dalam solat dan pahala membaca dengan berwuduk lebihbesar ganjarannya daripada tidak berwuduk. Berpandukan Hadis Rasulullah s.a.w yang panjang dapat disimpulkan seperti berikut:
1. Pahala membaca Al-Quran dalam solat bagi tiap-tiap satu huruf seratus kebajikan.
2. Pahala membaca dengan berwuduk di luar solat bagi tiap-tiap satu huruf sepuluh kebajikan.
KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN
Orang yang selalu membaca Al-Quran semata-mata kerana Allah diberi kelebihan yang tinggi dan berbeza semasa mereka masih hidup ataupun sesudah berada di akhirat di samping kemuliaan yang dikurniakan kepada orang yang membaca Al-Quran kelebihan melimpah juga kepada kedua ibubapanya.
Hadis dari Rasulullah s.a.w yang berbunyi:
Sesiapa yang membaca Al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung di dalamnya, ibubapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinarannya akan melebihi daripada cahaya matahari jika matahari itu berada di dalam rumah-rumahnya di dunia ini. Jadi bayangkanlah bagaimana pula orang yang dirinya sendiri mengamalkan dengannya.
Al-Quran juga dapat memberi syafaat (pertolongan) yang paling tinggi di sisi Allah S.W.T di hari qiamat. Ini berpandukan kepada Hadis Rasulullah s.a.w yang berbunyi:
Tidak ada syafaat yang paling tinggi melainkan Al-Quran yang bukan Nabi dan bukan malaikat dan sebagainya.
Hadis lain daripada Othman Ibnu Affan r.a dari Rasulullah s.a.w yang berbunyi:
Sebaik-baik kamu yang mempelajari Al-Quran dan mengajarnya kepada orang lain.
KERUGIAN MEREKA YANG TIDAK MEMBACA AL-QURAN
Dalam hadis Rasulullah s.a.w baginda ada menyebut tentang orang yang tidak ada langsung membaca Al-Quran dan rongga mulutnya kosong dengan ayat-ayat Al-Quran seperti rumah yang kosong dari penghuni.
Hadis dari Rasulullah s.a.w berbunyi:
Sesungguhnya orang yang tidak ada pada rongganya sedikitpun daripada Al-Quran seperti rumah yang ditinggalkan kosong.
ADAB MEMBACA AL-QURAN
Seseorang yang membaca Al-Quran seolah-olah ia berada di sisi Allah S.W.T dan bermunajat kepadaNya maka hendaklah menjaga adab-adab yang tertentu yang layak di sisi tuhan Yang Maha Agong lagi Maha Mulia. Ulamak-ulamak muktabar telah menggariskan beberapa adab sebagai panduan sepeti berikut:
1. Hendaklah sentiasa suci pada zahir dan batin kerana membaca Al-Quran adalah zikir yang paling afdal (utama) dari segala zikir yang lain.
2. Hendaklah membaca di tempat yang suci dan bersih yang layak dengan kebesaran Yang Maha Agong dan ketinggian Al-Quranul Karim. Para Ulamak berpendapat sunat membaca Al-Quran di Masjid iaitu tempat yang bersih dan mulia di samping dapat menambah kelebihan pahala-pahala iktiqaf.
3. Hendaklah memakai pakaian yang bersih, cantik dan kemas.
4. Hendaklah bersugi dan membersihkan mulut. Melalui mulut tempat mengeluarkan suara menyebut ayat Al-Quran. Hadis Rasulullah s.a.w berbunyi:
- Sesungguhnya mulut-mulut kamu adalah merupakan jalan-jalan lalunya Al-Quran maka peliharalah dengan bersugi.
Berkata Yazid bin Abdul Mallek:
Sesungguhnya mulut-mulut kamu adalah merupakan jalan-jalan lalunya Al-Quran maka peliharalah dengan bersugi.
6. Hendaklah menjauhkan diri dari ketawa dan bercakap kosong ketika membaca Al-Quran.
7. Jangan bergurau dan bermain-main ketika sedang membaca Al-Quran.
8. Hendaklah berada dalam keadaan tenang dan duduk penuh tertib. Jika membaca dalam keadaan berdiri hendaklah atas sebab yang tidak dapat dielakkan adalah harus.
9. Setiap kali memulakan bacaan lebih dahulu hendaklah membaca Istiazah: (A'uzubillahiminasy-syaitannirrajim).
- Kerana memohon perlindungan dari Allah dari syaitan yang kena rejam.
10. Kemudian diikuti dengan membaca basmallah: (Bismillahirrahmanirrahim).
- Hendaklah membaca Bismillah itu pada tiap-tiap awal surah kecuali pada surah At-Taubah.
11. Hendaklah diulang kembali membaca Istiazah apabila terputus bacaan di luar daripada Al-Quran.
12. Hendaklah membaca dengan Tartil (memelihara hukum Tajwid). Secara tidak langsung menambah lagi minat kepada penghayatan ayat-ayat yang dibawa dan melahirkan kesan yang mendalam di dalam jiwa.
- Firman Allah S.W.T:
Kami membaca Al-Quran itu dengan tartil.
(Surah Al-Furqan: 32)
- Hendaklah kamu membaca Al-Quran dengan tartil.
(Surah Al-Muzammmil: 4)
Pengertian Tartil pada bahasa:
Memperkatakan sesuatu perkara itu dengan tersusun dan dapat difahami serta tanpa gopoh-gopoh.
Menurut Istilah Tajwid ialah membaca Al-Quran dalam tenang dan dapat melahirkan sebutan huruf dengan baik serta meletakkan bunyi setiap huruf tepat pada tempat-tempatnya.
Saidina Ali k.w berkata:
Pengertian tartil ialah mentajwidkan akan huruf-huruf Al-Quran dan mengetahui wakaf-wakafnya.
13. Hendaklah berusaha memahami ayat-ayat yang dibaca sehingga dapat mengetahui tujuan Al-Quran diturunkan oleh Allah S.W.T.
- Allah S.W.T. berfirman:
Inilah Al-Quran yang memimpin jalan yang lurus.
(Surah Al-Israi’: 9)
Firman Allah S.W.T.:
Kami turunkan Al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang mukminin.
(Surah Al-Isra’: 82)
Firman Allah S.W.T. lagi:
Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu dengan penuh barakah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.
(Surah Sad: 29)
14. Hendaklah menjaga hak tiap-tiap huruf sehingga jelas sebutannya kerana tiap-tiap satu huruf mengandungi sepuluh kebajikan. Hadis dari Rasulullah s.a.w berbunyi:
Diriwayatkan dari Tirmizi dari Abdullah bin Masud daripada Rasulullah s.a.w telah bersabda sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (Al-Quran) maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.
15. Hendaklah membaca al-Quran mengikut tertib Mashaf. Dilarang membaca dengan cara yang tidak mengikut susunan kecuali diceraikan surah-surah dengan tujuan mengajar kanak-kanak adalah diharuskan.
16. Hendaklah berhenti mambaca apabila terasa mengantuk dan menguap kerana seseorang yang sedang membaca Al-Quran ia bermunajat kepada Allah dan apabila menguap akan terhalang munajat itu kerana perbuatan menguap adalah dari syaitan.
- Berkata Mujahid:
Apabila kamu menguap ketika membaca Al-Quran maka berhentilah dari membaca sebagai menghormati Al-Quran sehingga selesai menguap.
17. Hendaklah meletakkan Al-Quran di riba atau di tempat yang tinggi dan jangan sekali-kali meletakkannya di lantai atau di tempat yang rendah. Sabda Rasulullah s.a.w berbunyi:
- Ubaidah Mulaiki r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Wahai kaum ahli-ahli Al-Quran jangan gunakan Al-Quran sebagai bantal tetapi hendaklah kamu membacanya dengan teratur siang dan malam.”
18. Hendaklah memperelokkan bacaan dan menghiaskannya dengan suara yang baik.
- Sabda Nabi s.a.w dalam sebuah hadis:
Telah bersabda Nabi Muhammad saw, hiasilah Al-Quran dengan suara-suara kamu.
19. Setiap bacaan hendaklah disudahi dengan membaca:
- (Sadaqallahul’azim).
20. Disunatkan berpuasa di hari khatam Al-Quran dan diikuti dengan mengumpul ahli keluarga dan sahabat handai bersama-sama di dalam hari khatam Al-Quran. Dalam sebuah hadis ada menjelaskan kelebihan orang yang telah khatam Al-Quran menerusi sebuah hadis yang berbunyi:
- Telah bersabda Nabi Muhammad s.a.w, sesiapa yang telah khatam Al-Quran baginya doa yang dimakbulkan.
SURAH-SURAH DALAM AL-QURAN
Nombor Surah | Nama Surah | Bilangan Ayat | Tempat Turun Ayat | Tertib Penurunan Ayat |
1 | Al-Faatihah | 7 | Makkiyyah | 5 |
2 | Al-Baqarah | 286 | Madaniyyah | 87 |
3 | Al-Imraan | 200 | Madaniyyah | 89 |
4 | An-Nisaa' | 176 | Madaniyyah | 92 |
5 | Al-Maa'idah | 120 | Madaniyyah | 112 |
6 | Al-An'aam | 165 | Makkiyyah | 55 |
7 | Al A'Raf | 206 | Makkiyyah | 39 |
8 | Al-Anfaal | 75 | Madaniyyah | 88 |
9 | At-Taubah | 129 | Madaniyyah | 113 |
10 | Yunus | 109 | Makkiyyah | 51 |
11 | Hud | 123 | Makkiyyah | 52 |
12 | Yusuf | 111 | Makkiyyah | 53 |
13 | Ar-Ra'd | 43 | Madaniyyah | 96 |
14 | Ibrahim | 52 | Makkiyyah | 72 |
15 | Al-Hijr | 99 | Makkiyyah | 54 |
16 | An-Nahl | 128 | Makkiyyah | 70 |
17 | Al- Israa' | 111 | Makkiyyah | 50 |
18 | Al-Kahfi | 110 | Makkiyyah | 69 |
19 | Maryam | 98 | Makkiyyah | 44 |
20 | Taha | 135 | Makkiyyah | 45 |
21 | Al-Anbiyaa' | 112 | Makkiyyah | 73 |
22 | Al-Hajj | 78 | Madaniyyah | 103 |
23 | Al-Mu'minuun | 118 | Makkiyyah | 74 |
24 | An-Nur | 64 | Madaniyyah | 102 |
25 | Al-Furqaan | 77 | Makkiyyah | 42 |
26 | Asy-Syu'araa' | 227 | Makkiyyah | 47 |
27 | An-Naml | 93 | Makkiyyah | 48 |
28 | Al-Qasas | 88 | Makkiyyah | 49 |
29 | Al-'Ankabuut | 69 | Makkiyyah | 85 |
30 | Ar-Ruum | 60 | Makkiyyah | 84 |
31 | Luqman | 34 | Makkiyyah | 57 |
32 | As-Sajdah | 30 | Makkiyyah | 75 |
33 | Al-Ahzaab | 73 | Madaniyyah | 90 |
34 | Saba' | 54 | Makkiyyah | 58 |
35 | Faatir | 45 | Makkiyyah | 43 |
36 | Yaa siin | 83 | Makkiyyah | 41 |
37 | As-Saaffaat | 182 | Makkiyyah | 56 |
38 | Saad | 88 | Makkiyyah | 38 |
39 | Az-Zumar | 75 | Makkiyyah | 59 |
40 | Al Mu'min | 85 | Makkiyyah | 60 |
41 | Fussilat | 54 | Makkiyyah | 61 |
42 | Asy Syura | 53 | Makkiyyah | 62 |
43 | Az-Zukhruf | 89 | Makkiyyah | 63 |
44 | Ad-Dukhaan | 59 | Makkiyyah | 64 |
45 | Al-Jaathiyah | 37 | Makkiyyah | 65 |
46 | Al-Ahqaaf | 35 | Makkiyyah | 66 |
47 | Muhammad | 38 | Madaniyyah | 95 |
48 | Al-Fat-h | 29 | Madaniyyah | 111 |
49 | Al-Hujuraat | 18 | Madaniyyah | 106 |
50 | Qaaf | 45 | Makkiyyah | 34 |
51 | Adz-Dzaariyaat | 60 | Makkiyyah | 67 |
52 | At-Tuur | 49 | Makkiyyah | 76 |
53 | An-Najm | 62 | Makkiyyah | 23 |
54 | Al-Qamar | 55 | Makkiyyah | 37 |
55 | Ar-Rahmaan | 78 | Madaniyyah | 97 |
56 | Al-Waaqi'ah | 96 | Makkiyyah | 46 |
57 | Al-Hadiid | 29 | Madaniyyah | 94 |
58 | Al-Mujaadalah | 22 | Madaniyyah | 105 |
59 | Al-Hasyr | 24 | Madaniyyah | 101 |
60 | Al-Mumtahanah | 13 | Madaniyyah | 91 |
61 | As-Saff | 14 | Madaniyyah | 109 |
62 | Al-Jumu'ah | 11 | Madaniyyah | 110 |
63 | Al-Munaafiquun | 11 | Madaniyyah | 104 |
64 | At-Taghaabun | 18 | Madaniyyah | 108 |
65 | At-Talaaq | 12 | Madaniyyah | 99 |
66 | At-Tahriim | 12 | Madaniyyah | 107 |
67 | Al-Mulk | 30 | Makkiyyah | 77 |
68 | Al-Qalam | 52 | Makkiyyah | 2 |
69 | Al-Haaqqah | 52 | Makkiyyah | 78 |
70 | Al-Ma'aarij | 44 | Makkiyyah | 79 |
71 | Nuh | 28 | Makkiyyah | 71 |
72 | Al-Jinn | 28 | Makkiyyah | 40 |
73 | Al-Muzzammil | 20 | Makkiyyah | 3 |
74 | Al-Muddaththir | 56 | Makkiyyah | 4 |
75 | Al-Qiyamah | 40 | Makkiyyah | 31 |
76 | Al-Insaan | 31 | Madaniyyah | 98 |
77 | Al- Mursalaat | 50 | Makkiyyah | 33 |
78 | An-Naba' | 40 | Makkiyyah | 80 |
79 | An-Naazi'aat | 46 | Makkiyyah | 81 |
80 | 'Abasa | 42 | Makkiyyah | 24 |
81 | At-Takwiir | 29 | Makkiyyah | 7 |
82 | Al- Infitaar | 19 | Makkiyyah | 82 |
83 | Al-Mutaffifiin | 36 | Makkiyyah | 86 |
84 | Al-Insyiqaaq | 25 | Makkiyyah | 83 |
85 | Al-Buruuj | 22 | Makkiyyah | 27 |
86 | At-Taariq | 17 | Makkiyyah | 36 |
87 | Al-A'laa | 19 | Makkiyyah | 8 |
88 | Al-Ghaasyiyah | 26 | Makkiyyah | 68 |
89 | Al-Fajr | 30 | Makkiyyah | 10 |
90 | Al-Balad | 20 | Makkiyyah | 35 |
91 | Asy-Syams | 15 | Makkiyyah | 26 |
92 | Al-Lail | 21 | Makkiyyah | 9 |
93 | Adh-Dhuha | 11 | Makkiyyah | 11 |
94 | Al-Insyiraah | 8 | Makkiyyah | 12 |
95 | At-Tiin | 8 | Makkiyyah | 28 |
96 | Al-'Alaq | 19 | Makkiyyah | 1 |
97 | Al-Qadr | 5 | Makkiyyah | 25 |
98 | Al-Bayyinah | 8 | Madaniyyah | 100 |
99 | Az-Zalzalah | 8 | Madaniyyah | 93 |
100 | Al- 'Aadiyaat | 11 | Makkiyyah | 14 |
101 | Al-Qaari'ah | 11 | Makkiyyah | 30 |
102 | At-Takaathur | 8 | Makkiyyah | 16 |
103 | Al- 'Asr | 3 | Makkiyyah | 13 |
104 | Al- Humazah | 9 | Makkiyyah | 32 |
105 | Al- Fiil | 5 | Makkiyyah | 19 |
106 | Quraisy | 4 | Makkiyyah | 29 |
107 | Al- Maa'uun | 7 | Makkiyyah | 17 |
108 | Al- Kauthar | 3 | Makkiyyah | 15 |
109 | Al Kaafiruun | 6 | Makkiyyah | 18 |
110 | An Nasr | 3 | Madaniyyah | 114 |
111 | Al- Masad | 5 | Makkiyyah | 6 |
112 | Al- Ikhlaas | 4 | Makkiyyah | 22 |
113 | Al- Falaq | 5 | Makkiyyah | 20 |
114 | An- Naas | 6 | Makkiyyah | 21 |
PERINGATAN
1. Pembacaan Bismillah diambilkira sebagai ayat dalam surah AL-FAATIHAH.
2. Surah At-Taubah pada asalnya tidak dimulakan dengan Bismillah.
3. Jumlah Surah ialah 114
5. Jumlah Surah Makkiyyah ialah 86
6. Jumlah Surah Madaniyyah ialah 28
7. Jumlah ayat ialah 6239
Tidak ada komentar:
Posting Komentar